25 v juhla seurakuntakeskus Mariassa 16.9.2017

Juhani Nevalan tervetulijaispuhe

Hyvät seniorit, arvoisa juhlayleisö

Suomi Sata - Ylivieskan seudun Kansalliset Seniorit 25 v. Merkittäviä virstainpylväitä molemmat. Kun tarkastellaan näiden vuosien aikaista kehitystä, nyt nimenomaan senioreissa, siinä peilautuu koko ajan yhteiskunnallinen kehitys.Eläkeläiset ovat ryhmänä merkittävästi kasvaneet ja myös niiden merkitys suomalasien yhteiskunnan toimijana on noussut ja ne ovat - ainakin osittain - tulleet myös hyväksytyksi sen merkittävänä väestöryhmänä.

Tähän arvonantoon on osaltaan ollut vaikuttamassa kohentunut terveydenhuolto, eläkkeiden rahallinen kasvu, mutta ennen kaikkea eläkeläiset itse.

Eläkeläisistä on muodostunut aktiivinen ja toimiva osa yhteiskuntaa, enää ne eivät ole ”ajantappajia”, ei välttämätön paha, kustannuksia, vaan aktiivisia osallistuja, toimijoita ja vaikuttajia.  Eläkeläiset ovat paikkansa ansainneet ja sen myös ottaneet.

Kuinka paljon tietoa ja kokemusta on meissä senioreissa. Tämä tulee saada yhteiskunnan käyttöön nyt ja tulevaisuudessa.

Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan eikä kaikkien tarvitse lyödä päätä samassa asiassa aina seinään.

Seniorit eivät hae yhteiskunnalta mahdottomia, vain tunnustusta ja hyväksyntää. Tämä ikäryhmä on tehnyt mittavan elämäntyön, jos meitä edeltänyt sukupolvi rakensi sodan jälkeen Suomen, me olemme rakentaneet hyvinvointi-Suomen ja olemme ylpeitä siitä.

Olemme ulospäinsuuntautuvia, elämänmyönteisiä ja aktiivisia. Parhaiten tämä tulee esille omissa harrastuksissamme ja yhteisöissämme.  Jokaisella eläkeläisjärjestöllä on tapahtumia ja niihin osallistuminen on monipuolista sekä innokasta.

Me haluamme elää edelleen ja vaikuttaa. Toivomme vain, että meille annetaan siihen mahdollisuus. Paljon ei seniorikansalaiset ole pyytämässä; vain sille arvonantoa ja mahdollisuutta toimia.

Hyvät juhlavieraat; on ilo nähdä teidät täällä tänään, todistatte eläkeläisten voiman ja halun elää täysillä eteenpäin.

Monelle lankeaa tästä myös kiitos, ensinnäkin niille jotka nyttemmin Ylivieskan seudun Kansalliset Seniorit yhdistyksen perustivat ja veivät sen alkuun. Kiitos kuuluu kaikille 25 vuoden aikana vastuutehtävissä olleille, piirille ja samoin koko valtakunnalliselle senioriliikkeelle.

Kiitos myös kaikille, jotka olette olleet mukana rakentamassa tätä juhlaa. Me nyt vetovastuussa olevat pyrimme kunnialle viemään liikettä osaltamme eteenpäin ja aikanaan luovuttamaan sen seuraajillemme yhtä menestyvänä kuin minä se sen saimme. Pitäkäämme huoli, ettei meistä eläkeläisistä tule hukattu voimavara tai unohdettu kansanosa.

Toivon teille kaikille kaikkea hyvää elämässänne ja vielä kerran tervetuloa tähän juhlatilaisuuteen.