Piirin kehittämispäivä

Oulun kansallinen senioripiiri järjestää kaksipäiväisen digikoulutuksen to 28.9.2023 ja to 05.10.2023 Ylivieskassa Jedu/ Sosiaalialan oppilaitoksessa.

Koulutus on tarkoitettu Kalajoen, Pyhäjärven, Raahen ja Ylivieskan senioriyhdistysten jäsenille. Koulutukseen osallistujien määrä on vähintään 8 ja enintään 20 osallistujaa. Koulutus toteutetaan vain, jos sille on määräaikaan mennessä sitovasti ilmoittautunut 8 osallistujaa.
Koulutuksen aiheita ovat; Oman puhelimen sovellutusten päivitys, Senioriliiton jäsensovelluksen asennus ja käyttö, OmaKanta, Facebook, WhatsApp, Huijaukset puhelimen viesteissä, MobilePay ja Pivo, Pohteen palvelut netissä. Koulutukseen osallistujien tulee ottaa mukaansa omat puhelimensa, tablettinsa ja/tai tietokoneensa.
Koulutus on osallistujille maksuton. Kukin osallistuja vastaa kuitenkin omista matka- ja ruokailukuluistaan.
Kumpanakin koulutuspäivänä osallistujilla on mahdollisuus nauttia omakustanteinen, 8,30 euron hintainen lounas; salaatti, lämmin ruoka, leipä ja juomat sekä jälkiruokana kahvi tai tee.
Sitovat ilmoittautumiset mahdollisine erikoisruokavalioineen on tehtävä viimeistään tiistaina 19.9.2023 Aune Nevalalle sähköpostitse osoitteella aune.nevala@gmail.com.
Ritva Väisänen
piirin sihteeri

DIGI-KOULUTUS /OHJELMA

Paikka:        Jedu/ Sosiaalialan oppilaitos

Kuusitie 5

84100 Ylivieska

Aika:             To 28.09.2023 kello 10:00 – 15:00 ja

To 05.10.2023 kello 10:00 – 15.00

Opettaja:      Liisa Auer, Oulun kansalliset seniorit ry

Torstai  28.09.2023

-        kello 10:00 – 11:00                     Oman puhelimen sovellutusten päivitys

-        kello 11:00 – 12:00                     Senioriliiton jäsensovelluksen asentaminen ja käyttö

-        kello 12:00 – 13:00                     Lounastauko

-        kello 13:00 – 14:00                     OmaKanta – tarvitaan pankkitunnukset

-        kello 14:00 – 15:00                     Facebook

Torstai 05.10.2023

-        kello 10:00 – 11:00                     WhatsApp

-        kello 11:00 – 12:00                     Huijaukset puhelimen viesteissä

-        kello 12:00 – 13:00                     Lounastauko

-        kello 13:00 – 14:00                     MobilePay ja Pivo

-        kello 14:00 – 15:00                     Pohteen palvelut netissä; tarvitaan pankkitunnukset

Piirin kehittämispäivä

Aika: 21.10.2023 09:30-15:30

Paikka: Aleksinkulma (Pohjansali), Oulu

Osallistujat:

-        Kalajoki                  2

-        Kajaani                   3

-        Oulu                        2

-        Raahe                     2

-        Ylivieska                3 = 12

Aihe: Senioriliikkeen, piirin ja sen jäsenyhdistysten kehittäminen

1.     Tilaisuuden avasi Juhani Nevala ja kertasi ohjelman ja siihen tulleet muutokset

2.     Tilanteen läpikäyminen

Historia/toiminta – Nykytilanne – Tavoitteet - Mitä hyvää - Mitä kehittämistä

Muutamia poimintoja

·       Liito; Esa Anttonen, liiton kehitysnäkymät ja tavoitteet mm jäsenmäärän suhteen, muut ajankohtaiset aiheen, säännöt, rotaatio,

·       Piiri; Juhani Nevala, piirin tilanne, heterogeenisyys, erityisominaisuudet, laaja piiri, teams helpottaa, avainhenkilö rekry, keskinäinen yhteistyö

·       Oulu, kokoukset viikoittain, hyvät ohjelmat, harrasteita mukavasti, DIGI-koulutus omasta takaa, (myös eteläosa on hyödyntänyt tätä osaamista), ystäväpalvelu, tiedottaminen, omat matkat

·       Kajaani; kerhoja myös useita, kulttuuria, aktiivinen ja monipuolinen, rekry ja jäsenhankinta kehittämisessä

·       Ylivieska; avainhenkilö-ongelma, harrasteryhmät kehitettävää, julkisuuskuva EL:n ja EKL:n puristuksissa, talous hyvä, hyvä henki

·       Kalajoki, ”omillaan tullaan toimeen”, hyvä ryhmä, halu järjestää vaikka liittokokous, puitteet on, osaamista on

·       Raahe; kokous 2 x /kk. huolehtiminen, ikääntyvä, hyvä ryhmä, rekry-ongelmat

·       Kuusamo: 20 h ydinporukka, vierailut, ollaan hengissä, rekry, jäsenhankinta

3.     Trendit ja Megatrendit

·      Esityksen pohjana oli Sitran yms. tutkimuslaitosten ennusteet, myös globaalin maailman mahdollinen muuttuminen ja mikä ideologia herätti mielipiteitä.

·      Voittaako maapallon väestöstä 2 mrd eli ”ME” maailmankatsomus vai 6 MRD eli ”MUUT” ? Miten käy jos ns, länsimainen demokratia ei voitakaan? Maailman väestön kasvuennusteet ja mahdollinen painopisteen  muuttuminen hämmensivät.

·      Toinen osa oli eri tutkimusten kannanotot ikääntyvän väestön tulevaisuuden rooliin ja väestöjakaumaan.

Muutamia nostoja;

•        85 vuotta täyttäneiden määrä kolminkertaistuu vuoteen 2050 mennessä

•        Keskeisenä ajatuksena on terveiden ja toimintakykyisten vuosien lisääminen elämänkaareen –keskelle.

•        Tämän päivän keski-ikäiset ovat vanhuksia 2050–2060-luvulla. Heille on tuttua some, etäyhteydet ja digijumpat

•        Monella toimintakyky alkaa häiriintyä selkeämmin vasta päälle kahdeksankymppisenä.

•        Kukaan ei varmasti tiedä tarkalleen, kuinka mittava autettavien ikäihmisten määrä tulee olemaan esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua.

•        Reunanen on tietoinen siitä, että vanhusten keskuudessa on herännyt jossain määrin negatiivista mielialaa tulevaisuuden suhteen. Kauhukuvat huonosta hoidosta mietityttävät ikääntyviä.

•        Moni haluaisi asua mahdollisimman pitkään omassa kodissa. Se asettaa yhteiskunnalle haasteita.

•        Luontaisena optimistina odotan, että erityisesti nykyisten kansalaisaktiivisuuksien, kuten Senioriliikkeen, virityksillä tilanne tullee kohenemaan vastaisuudessa.

•        World Factbook, numeroja maailmasta sen tulevaisuudesta. Eniten aiheutti kulmakarvojen rypistystä, väestön kasvu ja mm. yksi kohta siinä, suurin ennustettu väestönkasvu 2022 vs 2050 on Nigeriassa 73,6 % eli +159 milj. ja kun siihen lisätään Kongon ja Etiopian ennustettu väestönkasvu, herää kysymys; onko Eurooppa uuden superpakolaisaallon edessä, joskin nuo maat ovat Saharan etelä puolella.

•        Yksi työmarkkinoille ennustettu merkittäväkin muutosmahdollisuus käy ilmi ennusteista: Osittainen siirtyminen keikkatalouteen, eli vapaiden markkinoiden järjestelmään, jossa organisaatiot palkkaavat itsenäisiä työntekijöitä lyhyiksi jaksoiksi ja jossa väliaikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Tämä on kasvavassa määrin myös ikääntyville tarjottava mahdollisuus.

4.     Mielikuvat ja niiden merkitys senioreille

·       Tämä osio jäi sairastumisen vuoksi esitettäväksi etänä niin osallistujille kuin myös muille jäsenille. Aika täsmentyy myöhemmin.

5.     Ryhmätyöt

Aiheet:

1.     Mikä on mielestänne meidän (senioriliikkeen) mielikuva

Valtakunnallisesti, alueellisesti, paikallisesti

Mihin suuntaan sitä tulisi kehittää ? Mitä siinä  tulisi tehdä ?

Ryhmä:

Mielikuva: kokoava voima

Mihin suuntaan; vanhenevan väestön hoitoon, arvostukseen

Mitä tulisi tehdä; asenteen siirtäminen nuoremmille

2.      Mikä meitä odottaa tulevaisuudessa ?

Liikkeenä, ihmisenä, miten siihen voi varautua, mitä ME voimme tehdä

Ryhmä;

Liikkeenä, jäsenmäärä kasvaa, toimintaedellytykset paranevat

Ihmisenä, huono hoito, omaiset etäällä, senioriasuminen, palveluasuminen, tuettu asuminen

Varautuminen, liikkuminen, terveet elämäntavat, henkinen hyvinvointi, aktiviteetit, yhteiset kokoontumiset, kaveri ei jätetä, kummitoiminta, hiljaiset esille, toistensa tunteminen

3.     Miten kehittäisitte tekisitte liitto-piiri-yhdistykset yhteistyötä ?

Mikä on nykytila, mitkä on heikkoudet – vahvuudet, mitkä on mahdollisuudet,  mitkä keinot ?

Ryhmä;

Nykytila

- ylhäältä tulevaa ohjeistusta, jossa ei ole mahdollisuutta kysymyksiin ja kommentteihin ("älä vastaa tähän viestiin")

- liiton toiminta keskittyy etelään ja erityisesti Helsingin alueelle, koko muu maa unohtuu

heikkoudet/vahvuudet

vahvuudet

- pieni jäsenmäärä/aktiivisten joukko tuottaa hyvän yhteishengen ja lisää toimintaan luovuutta, kun käytettävissä ei ole suurta budjettia

- jokainen jäsen on ainutlaatuinen ja hänen vaikutuksensa kokonaisuuteen tulee hyvin näkyviin

- yhdessä olemme enemmän kuin kukaan meistä yhdessä

- rajattu ja yhtenäinen toiminta-alue, jossa maantieteelliset etäisyydet eivät ole toiminnan este, sillä niiden kanssa on opittu toimimaan

- yhteinen kehityssuunta ja kehittämisvalmius

- toisia arvostava ilmapiiri

Kehitys/kehittäminen

- teams on tullut jäädäkseen, se kannattaa mm. yhdistyksissä ottaa käyttöön ja haltuun

Yhdistysten keskinäisen yhteistyön kehittäminen

- eri yhdistysten toimintaan osallistuminen, vierailut kutsusta ja spontaanistikin, yhteiset matkat, vierailukohteet yms. toteutettuna yhteistyössä.

- toimintasuunnitelmien ja tapahtumakalentereiden julkaiseminen netissä kaikkien tarkasteltavaksi

Toivomus, että toimintaa järjestettäisiin maakunnassakin ja tutustumismatkoja esim. Oulusta lähtö -tyyppisesti.

6.     Jatkotoimenpiteet

Etäkoulutus (kohta 4) ilmoitetaan erikseen myöhemmin.

Jakelu:

-        läsnäolleet, piirihallitus

-        kukin osallistuja voi jakaa oman näkemyksen mukaan